Mentalbeskrivning Sänningegårdens Frank Stagg
SIDAN 1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1a. KONTAKTHälsning |
Avvisar kontakt - |
Undviker kontakt - skyggar och drar sig |
Accepterar kontakt - |
Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad |
Intensivt kontaktbete- ende mot testledaren, kan hoppa och gnälla. |
1b. KONTAKTSamarbete |
Följer ej med trots upprepade försök att locka. |
Följer med motvilligt. Strävar mot föraren eller stretar åt annat håll. |
Följer med hela sträckan, neutral. |
Följer med villigt. Engagerar sig. |
Följer med villigt. Visar intensivt intresse mot testledaren, hoppar, gnäller. |
1c. KONTAKTHantering |
Avvisar. Morrar och/eller bitförsök. |
Undviker, drar sig undan, söker stöd hos föraren. |
Accepterar. Är neutral. |
Accepterar. Svarar med kontaktbeteende. |
Accepterar. Intensivt kontaktbeteende mot testledaren. |
2a. LEK 1Leklust |
Leker ej. |
Leker ej men visar intresse. |
Leker - startar långsamt men blir aktiv. |
Leker aktivt, startar snabbt. |
Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
2b. LEK 1Gripande |
Griper ej. |
Griper ej, nosar på föremålet. |
Griper försiktigt eller nyper i föremålet. |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet. |
2c. LEK 1Dragkamp |
Biter ej. |
Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot. |
Biter - drar emot, släpper, tar om. |
Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testledaren släpper. |
Griper direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testl. släpper. |
3a. JAKTFörföljande (görs två ggr) |
Startar ej. |
Startar men avbryter. |
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet. |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b. JAKTGripande (görs två ggr) |
Nonchalerar bytet/ springer ej fram. |
Griper ej, nosar på föremålet. |
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. |
Griper direkt, släpper. |
Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek. |
4 AKTIVITET |
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. |
Är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger. |
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. |
Är uppmärksam, något orolig. Vandrar runt efter hand. |
Är orolig. Växlar snabbt aktiviteter. |
5a. AVST.LEKIntresse |
Engageras ej av figuranten. Ointresserad. |
Kontroll, avbrott förekommer. |
Intresserad, följer figuranten utan avbrott. |
Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök. |
Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
5b. AVST.LEKHot/agg. |
Inga skall eller morrningar. |
Enstaka skall och/eller morrningar under mom. första del. |
Enstaka skall/och eller morrningar under mom. första och andra del. |
Visar hotbeteenden, skall och morrningar under mom. första del. |
Visar hotbeteenden skall och morrningar under mom. första och andra del. |
5c. AVST.LEKNyfikenhet |
Går ej fram till figuranten utan hjälp. Ointresserad. |
Går fram när figuranten pratar och bollar med föremålet. |
Går fram till den dolda men talande figuranten. |
Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller tidsfördröjning. |
Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d. AVST.LEKLeklust |
Visar inget intresse. |
Leker ej men visar intresse. |
Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot. |
Griper direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot. |
Griper direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej. |
5e. AVST.LEK Samarbete |
Visar inget intresse. |
Blir aktiv men avbryter. |
Är aktiv med figuranten när denna är aktiv. |
Är aktiv med figuranten, intresse även mot passiv figurant. |
Uppmanar passiva figuranten till fortsatt lek. |
SIDAN 2 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6a. ÖVERRASKN.Rädsla |
Stannar, kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERRASKN.Hot/agg. |
Visar inga hotbeteenden. |
Visar enstaka hotbeteenden. |
Visar flera hotbeteenden under längre tid. |
Visar flera hotbeteenden och någon attack. |
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKN.Nyfikenhet |
Går fram när föraren lägger ned overallen/går inte fram. |
Går fram när föraren sitter på huk o. talar till overallen - lockar på hunden. |
Går fram till overallen när föraren står bredvid. |
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKN.Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
Liten båge, eller liten tempoväxling, el. tittar bort vid någon av passagerna. |
Båge eller tempoväxling vid första passagen. Minskat utslag vid andra passagen. |
Båge eller tempoväxl. vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e. ÖVERRASKN.Kvarstående intresse |
Inget intresse för overallen. |
Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle. |
Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid minst två tillfällen. |
Biter i/lek mot overallen. Intresset minskar efter hand. |
Biter i/leker med overallen vid två eller fler passager. |
7a. LJUDKÄNSL.Rädsla |
Stannar. Kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
7b. LJUDKÄNSL.Nyfikenhet |
Går inte fram. |
Går fram när föraren sitter på huk o. talar till skramlet - lockar på hunden. |
Går fram till skramlet när föraren står bredvid. |
Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c. LJUDKÄNSL.Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. |
Liten båge, eller liten tempoväxling, eller tittar bort vid någon av passagerna. |
Båge eller tempoväxling vid första passagen. Minskat utslag vid andra passagen. |
Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. |
Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSL.Kvarstående intresse |
Inget intresse för ljudkällan. |
Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid ett tillfälle. |
Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen. |
Biter i/leker mot skramlet. Intresset minskar efter hand. |
Biter i/leker med skramlet vid två eller fler passager. |
8a. SPÖKENHot/aggression |
Visar inga hotbeteenden. |
Visar enstaka hotbeteenden. |
Visar flera hotbeteenden under längre tid. |
Visar flera hotbeteenden och någon attack. |
Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKENKontroll |
Enstakar kontroll därefter inget intresse/skärmar av sig. |
Tittar till mot spökena då och då. |
Kontrollerar/handlar mot spökena. Långa avbrott. |
Kontrollerar/handlar mot båda spökena. Kortare avbrott. |
Kontrollerar/handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKENRädsla |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. |
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. |
Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen. |
8d. SPÖKENNyfikenhet |
Går fram när föraren tagit av figurantens förklädnad. |
Går fram när föraren talar med figuranten/lockar på hunden. |
Går fram till spöket när föraren står bredvid. |
Går fram till spöket när föraren gått halva avståndet. |
Går fram till spöket utan hjälp. |
8e. SPÖKENKontakt |
Avvisar eller undviker kontaktförsök. |
Accepterar kontakt - helt oengagerad, men drar sig inte undan. |
Besvarar kontakt när figurant bjuder. |
Tar kontakt själv. Balanserad. |
Intensivt kontaktbeteende mot figurant. Kan hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2Leklust |
Leker ej. |
Leker ej men visar intresse. |
Leker - startar långsamt men blir aktiv. |
Leker aktivt, startar snabbt. |
Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
9b. LEK 2Gripande |
Griper ej. |
Griper ej direkt, nosar först på föremålet. |
Griper försiktigt eller nyper i föremålet. |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet. |
10 SKOTT |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. |
Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet. |
Avtagande reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/återgår till aktivitet/passivitet. |
Avbryter aktivitet/låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet. |
Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttendenser/avstår skott. |